Amélie Nothomb
Frans
Stupeur et tremblements
Antwerpen: Manteau, 2000
130 p.
90-7668-205-4

Na haar studies Romaanse filologie te Brussel keert Amélie Nothomb terug naar haar geboorteland Japan, waar ze in 1990 als tolk in dienst treedt bij de multinational Yumimoto. De onhandige Amélie krijgt echter al snel alternatieve taken toebedeeld: ze wordt kalendermanager, krijgt hatelijke fotokopieeropdrachten, maakt als boekhoudster vergeefse berekeningen op haar rekenmachine, en krijgt uiteindelijk de pleeborstel als "nieuwe scepter" overhandigd. Dit op zich al aardige verhaal van een hoog gediplomeerde juffrouw die eindigt als dame pipi, krijgt een bijzondere dimensie doordat de schrijfster haar lotgevallen in een soort van strijderslexicon vertelt. Heerlijk om lezen.
Vaak zijn de degradaties echter fel overdreven en vraag je je af waarom ze alles pikt en geen ontslag neemt. Haar hardnekkig volhouden heeft alles te maken met de Japanse manier van werken. In de kantlijn van haar bizarre wedervaren, tekent Nothomb scherp de grote verschillen tussen de Japanse en de weste…Lees verder
Een Belgische vrouw werkt in 1990 voor een jaar in een Japans bedrijf in Tokio en wordt daar keer op keer vernederd door haar superieuren. Diverse biografische gegevens van de hoofdpersoon komen overeen met die van de Belgische schrijfster (1967), zoals een verwijzing naar haar debuutroman uit 1992, 'Hygiène van de moordenaar'*. Japans-Westerse cultuurverschillen, met name op het gebied van de arbeidsverhoudingen, worden niet al te diepgaand en met enige humor beschreven. Het beeld van de Japanner blijft wel wat steken in cliché's. Ook gaat het verhaal lang door op hetzelfde gegeven en met dezelfde niet al te sterke humor. Deze roman werd in 1999 tegelijk met 'Anielka' van François Taillandier bekroond met de Prix de l'Académie française en is in Frankrijk een bestseller met 400.000 verkochte exemplaren. Royale druk. Zwart omslag met witte en rode belettering.

Over Amélie Nothomb

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door ΛΦΠ

Amélie Nothomb, schrijversnaam van jonkvrouw Fabienne Claire Nothomb (Etterbeek, 9 juli 1966), is een Franstalig Belgisch schrijfster, die afwisselend in Parijs en Brussel woont en werkt.

Doordat haar vader, Patrick Nothomb (1936-2020), diplomaat was, bracht Nothomb haar jeugd achtereenvolgens door in Japan, China, de Verenigde Staten, Laos, Myanmar en Bangladesh. Toen zij op 17-jarige leeftijd in België kwam wonen, voor het beëindigen van de middelbare school en voor haar studie Romaanse filologie aan de Université libre de Bruxelles, voelde ze zich eenzaam en onbegrepen. Om de eenzaamheid te verdrijven, begon ze te schrijven.

Na haar universiteitsdiploma te hebben behaald, keerde Nothomb terug naar Tokio, waar ze tolk Japans wilde worden. Ze ging bij een grote Japanse onderneming werken, wat geen succes werd. De onaangename en bizarre ervaringen die ze in haar baan opdeed, schreef ze van zich af …Lees verder op Wikipedia