Gustaaf Peek
7
Amsterdam: Querido, 2014
274 p.
9789021456829 (paperback)

Libris

LITERATUURPRIJS. Wie wordt de opvolger van Ilja Leonard Pfeijffer als winnaar van de Libris Literatuurprijs op 11 mei? Als we het juryrapport mogen geloven, hebben vrouwelijke auteurs dit jaar een voetje voor.

Adriaan van Dis, Ik kom terug (Atlas/Contact)

Eerlijk moederboek

Het is vergeefs zoeken op de Libris-shortlist naar Jeroen Brouwers en Het hout, zowat het meest bejubelde boek van het voorbije jaar. Een pijnlijke en ongeloofwaardige omissie van de jury. Daarmee is Adriaan van Dis (68) de pater familias van deze shortlist met Ik kom terug. Zal hij zijn medegenomineerden allemaal in zijn immer gladgestreken zak steken?

Zijn roman over de geaccidenteerde relatie met zijn moeder werd uitbundig onthaald in de Nederlandse pers. De laatste vijftien jaar van haar leven kreeg Van Dis 'een geweldige hekel' aan zijn verwekster. Ook omdat ze zich verloor in esoterie en haar geheimen behendig op de knip hield. Toch pelde hij haar stugheid af. Pas wanneer ze over haar traumatiserende detentiejaren in een Jappenkamp praat, breekt de dijk.

Op basis van bijna journalistieke gesprekken maakt Van Dis een volwaardige roman van Ik kom terug. "Het is precies de precieuze beschr…Lees verder

Neuken, neuken, doodgaan en Karl Marx

Sinds een recensent zijn boek 'het nieuwe Turks fruit' noemde, gaat het hard voor Gustaaf Peek (°1975). Laaiende kritieken, boek van de maand bij DWDD... Maar net zoals bij Wolkers gaat het niet alleen over neuken, maar ook over melancholie, eenzaamheid en doodgaan.

Gustaaf Peek: "Als je een referentie zoekt voor een passionele romance in de Nederlandse literatuur, dan drijf je al snel af naar Turks fruit. Dus is het een zegen en een vloek, die vergelijking. Want net als bij mijn voorgaande boek het geval was, heb ik nu ook een boek willen schrijven dat ik miste, dat ik nog niet had gelezen. Die pretentie blijf je natuurlijk wel houden (lacht). Een boek dat monomaan bezig was met vragen over intimiteit en liefde, maar ook over dood en existentie en wat dat allemaal te betekenen heeft.

"Ik wilde daar weinig afleiding, nevenplots of ruis bij, dus werd het een verhaal dat over weinig anders gaat dan de grote passionele liefde van een man en vrouw die het goed hebben in bed. Wanneer ze voor het eerst elkaar benaderen, voor het eerst van elkaar dromen. Dat is heel belangrijk: daarom staat er ook als opdracht dat vers van Shakespeare in: 'Thus have I had thee, as a dream doth flatter, In sleep a king, buth waking no such matter.' Liefde ontst…Lees verder

Doorbreek het GLAZEN PLAFOND!

Op 30 april wordt de Gouden Boekenuil toegekend, op 11 mei de Libris Literatuurprijs. Nog nooit ging de Gouden Boekenuil naar een vrouw; de Librisprijs slechts twee keer. Er is vandaag een Welle van jonge schrijfsters. Lukt het deze keer wel?

De jury van de Librisprijs 2015 heeft haar rapport aangegrepen om een State of the Union over het boekenvak te maken. De val van boekhandelketen Polare, de 'ontlezing' en de digitalisering worden aan de debetkant gezet; aan de creditkant zorgen meer mediabelangstelling, stabilisering van de boekhandel en een hernieuwde belangstelling voor het papieren boek voor het broodnodige evenwicht, aldus de jury. Misschien omdat een juryrapport toch eigenlijk over de stand van zaken in de literatuur moet gaan eindigt het met het inzicht dat de literaire oogst van 2014 wemelt van de 'jonge vrouwen die alle ramen en deuren opengooien en de wereld onverschrokken tegemoet treden'. De 'literaire toekomst van Nederland'(sic, hoewel ook Vlaamse auteurs naar de prijs meedingen, red.) zal 'vrouwelijk' zijn, meent de jury.

Een opmerkelijke conclusie die opzettelijk afstand neemt van de traditie van de Librisprijs. Want de prijs die dit jaar voor de 22ste keer wordt uitgereikt ging slechts twee ke…Lees verder

Het vasthouden van een liefde

Als je een plaat achterstevoren afspeelt, zou je geheime boodschappen kunnen ontdekken. Geldt dat ook voor een boek? Gustaaf Peek waagde zich aan het experiment metGodin, held. Sofie Gielis

G odin, held telt achteruit: het boek start met hoofdstuk 50 en eindigt bij 0. De tijd volgt de nummering. Gustaaf Peek toont piekmomenten uit de jarenlange intieme geschiedenis van Tessa en Marius. Ze ontmoetten elkaar als tieners, waren zelfs eerste liefjes, maar zijn allebei te onervaren om er Grote Liefde van te maken. Als ze elkaar jaren later weer ontmoeten, allebei bagage, teleurstellingen en een huwelijk rijker, laten ze niet meer los.

Meer samenvatting krijgt u hier niet, want dat zou de leeservaring vergallen. Door het al te bekende patroon van een relatie om te keren, maakt Peek van zijn lezer een wachtende minnaar die zich vastklampt aan details en herinneringen aan wat was. Je krijgt de rol van Marius die Tessa nakijkt als ze uit bed stapt. De hotelkamer krijgt een andere betekenis, 'hij merkte de nutteloze dingen op om hem heen die even eerder onzichtbaar voor hem zouden zijn gebleven. Een gekantelde schoen, een asbak naast een bedpoot, een ruitpatroon als enige…Lees verder

Deze roman wordt beheerst door één thema, namelijk het metafysisch mysterie van de lichamelijke liefde tussen man en vrouw. In een relatief sober gehouden plot wordt dit onderwerp geënsceneerd via het verhaal van Tessa en Marius die elkaar leren kennen op de middelbare school maar beiden een burgerlijk huwelijk aangaan met andere partners. Ze zullen elkaar verder hun gehele leven door blijven ontmoeten, heimelijk in anonieme hotelkamers of andere publieke ruimtes. Hun levensverhaal wordt in retrospectief verteld, beginend met het overlijden van Tessa, eindigend op het moment waarop ze elkaar leren kennen. Het is een kunstgreep die uiteindelijk de leeservaring niet in de weg zit. Peek (1975) schrijft goed, zijn taal heeft een sterk poëtische zeggingskracht. Alleen, de overdaad aan en gedetailleerdheid van de seksueel getinte scène's is, ondanks hun functionaliteit, uiteindelijk misschien contraproductief. Normale druk.

Over Gustaaf Peek

CC BY 4.0 - Foto van/door Vera de Kok

Gustaaf Peek (Haarlem, 1975) is een Nederlandse schrijver. Peek studeerde Engelse Taal- en Letterkunde aan de Universiteit Leiden. Na zijn studie richtte hij zich in eerste instantie op het schrijven van poëzie. Gedichten van zijn hand, evenals enkele korte verhalen, zijn onder meer verschenen in Lava, De Tweede Ronde, Tzum en Nymph. In de zomer van 2006 publiceerde uitgeverij Contact zijn debuutroman Armin. Deze titel verwijst naar het romanpersonage Armin Immendorff, een jonge SS'er die als verloskundige aangesteld is in een ziekenhuis van Lebensborn.

In 2008 verscheen zijn volgende roman Dover. In dit boek is de Chinese vluchteling Tony de hoofdfiguur van een drama dat zich begin deze eeuw ook werkelijk heeft afgespeeld, toen 58 illegale Chinezen per vrachtschip in Dover aankwamen maar gestikt bleken te zijn in een tomatencontainer. Peek maakte in 2009 een overstap naar uitgeverij Querido.

In september 2010 publiceerde Querido zijn derde roman …Lees verder op Wikipedia