3
Amsterdam: Cossee, 2014
206 p.
9789059365049 (hardback)

De Nederlandse Stoner

De Nederlandse pers is laaiend enthousiast over de herontdekte roman 'Een dwaze maagd' van Ida Simons (1911-1960). Nog even en het is net zo'n hit als 'Stoner' van John Williams.

Ida Simons was concertpianiste en besloot vanwege haar beroerde gezondheid - ze overleefde Theresienstadt - te gaan schrijven. Ze debuteerde met een novellebundel, maar kreeg pas unaniem erkenning met Een dwaze maagd. Een jaar na publicatie overleed ze, in hetzelfde jaar als Anna Blaman. Ze bleef 'veelbelovend' en raakte in de vergetelheid.

De grote vraag is: kun je een roman uit 1959 onbevangen beoordelen? Denk je niet: die lollige toon hoort bij die tijd, toen een grapje in een roman nog heel gewaagd was en nog niet alles uitgeprobeerd was?

Maarten 't Hart noemde de roman een van de hoogtepunten uit de Nederlandse literatuur. Dan mag je hem dus gerust leggen naast Het verdriet van België, De Kapellekensbaan, Een nieuwer testament van Hella Haasse of De donkere kamer van Damocles, allemaal uit diezelfde periode. Ik twijfel of het die vergelijking kan doorstaan.

Opmerkelijk tijdloos

De roman van Simons is opmerkelijk tijdloos, dat is zonder meer een pro. D…Lees verder

Gevonden: de Nederlandse 'Stoner'

Een klein meisje verkent de wereld van de volwassenen:Een dwaze maagd, de vergeten debuutroman van Ida Simons uit 1959, is de NederlandseStoner. Mark Cloostermans

Het succes van John Williams'Stoner, een vergeten boek dat uit het niets de bestsellerlijst veroverde, heeft uitgevers doen opkijken. Er valt niet naast te kijken in de aanbiedingsbrochures: de jacht op 'eenStoner' is open. En het zou wel eens kunnen dat uitgeverij Cossee de hoofdvogel afschiet. Ja,Een dwaze maagd is een vergeten klassieker van een overleden auteur. En, ja, net als bijStoner is er een parallel tussen het verhaal van de roman (een mislukt leven, een dramatische vergissing) en van de schrijver (onopgemerkt, vergeten, mislukt).

Alle vakjes zijn dus aangevinkt.

Schrijfster Ida Simons (1911-1960) is een in België geboren Joodse; de Eerste Wereldoorlog bracht haar ouders naar Nederland. Tijdens de Tweede Wereldoorlog overleefde ze Theresienstadt, maar ze moest nadien haar carrière als concertpianiste opgeven omdat het concentratiekamp haar met een zwak gestel had opgezadeld. Ze publiceerde een poëziebundel, korte verhalen en één roman,Een dwaze maagd, in 1960…Lees verder

Gittel (12) vertelt over de tijd waarin ze opgroeit. Ze is kind van Joodse ouders die van België naar Nederland zijn verhuisd toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Haar vader, een volkomen ongeschikte zakenman, en haar moeder, een Argentijnse immigrante, hebben veel onenigheid. Telkens als de ruzies te hevig worden, reist haar moeder met Gittel naar haar ouderlijk huis in Antwerpen. Met zelfspot en ironie beschrijft ze de sociale verhoudingen van haar tijd, de economische verwarring als gevolg van de beurskrach, en de moeite die ze moet doen om de beschikking te hebben over een piano. Tegelijk tekent ze met het contrast tussen haar geloof in het goede en de keren dat haar vertrouwen beschaamd wordt, een scherp profiel van haar levensfase. De schrijfster (1911-1960) was voor de oorlog een internationaal bekend concertpianiste; deze carrière moest ze opgeven na haar gevangenschap in een concentratiekamp. Ze schreef tijdens de oorlog gedichten, die gepubliceerd werden onder de titel 'Wran…Lees verder