Min kamp : fjerde bok
Noors
Min kamp : fjerde bok
Breda: De Geus, 2013
477 p.
9789044526578 (hardback)

In een kamer in een verlaten dorp in Noord-Noorwegen bereidt de achttienjarige Karl Ove zich voor op zijn eerste dagen als leraar. Hij heeft zich verplant naar het einde van de wereld, ziet de zee zich uitstrekken tot Newfoundland en wordt daar zielsgelukkig van. Het eerste ommetje naar de buurtwinkel confronteert hem met de afstandelijkheid van zijn nieuwe omgeving, maar al na een paar dagen komen zijn leerlingen en collega’s kennismaken. Karl Ove wordt snel net zoals alle anderen in het dorp: iemand die iedereen kent. Het lesgeven zelf wil ook wel lukken en in de weekends is er drank genoeg om de strubbelingen met collega’s weg te spoelen. Een zware kater voert de verteller in zijn herinneringen terug naar de tijd die zijn vlucht naar het noorden voorafging. De spanningen met zijn vader hebben hem doen ontsporen. Aan vrouwelijke aandacht ontbreekt het hem niet, ook niet hier in het noorden, maar uit gebrek aan ervaring slaagt hij er maar niet in om die te verzilveren. Tussen het le…Lees verder
Vierde deel van de autobiografische romancyclus ‘Mijn Strijd’ van deze succesvolle Noorse schrijver (1968), na 'Liefde', 'Vader' en 'Zoon'. De lezer wordt nu binnengezogen in de laatste jaren van zijn middelbare school, de feestjes, vriend(innen), de scheidingsperikelen van zijn ouders en de steeds sterker wordende wens van Karl Ove om schrijver te worden. De titel ‘Nacht’ slaat erop dat de net 18-jarige als invalleraar naar het hoge noorden van Noorwegen vertrekt. In een afgelegen dorp in een desolaat landschap wordt hij opgenomen in een maatschappelijke context die bepaald wordt door lange donkere poolnachten, feestjes en dronkenschap. Zijn hoop op seks en een vriendin stranden altijd weer op vroegtijdige zaadlozing. Dat de meisjes uit zijn klas verliefd op hem zijn, stimuleert Karl Ove’s gierende hormonen alleen maar. Het meeslepende en ontroerende verhaal van een jongen die man gaat worden zit vol ironie en zelfspot. Prachtig geschreven en vertaald! Kleine druk.

Over Karl Ove Knausgård

CC BY 3.0 - Foto van/door Boberger

Karl Ove Knausgård (IPA: ˈkɑːɭ ˈuːvə ˈknæʉsˌgɔːɾ) (Oslo, 6 december 1968) is een Noorse schrijver en vertaler. Hij is vooral bekend vanwege zijn zesdelige autobiografische roman Min kamp (Mijn strijd).

Werk

De literaire carrière van Knausgård begon in 1998 toen zijn eerste boek Ute av verden gepubliceerd werd. Dit boek werd meteen gelauwerd en Knausgård ontving de Noorse Kritikerprisen. Zes jaar later, in 2004 kwam zijn tweede boek uit, En tid for alt (in het Nederlands vertaald als "Engelen vallen langzaam"). Knausgård probeert in dit boek de verhouding tussen wetenschap en godsdienst te ontdekken aan de hand van bijbelfragmenten. Voor dit boek ontving Knausgård de Sørlandets litteraturpris.

Zijn bekendste werk is echter de zesdelige romancyclus/autobiografie Min kamp (2009-2011). Hierin vertelt Knausgård over zijn leven en de relatie met zijn ouders en vrienden. De publicatie van het boek gin…Lees verder op Wikipedia