Siska Goeminne
1
Tielt: Lannoo, 2011
[32] p. : ill.
9789020998023 (hardback)

Pieter Gaudesaboos en Lorraine Francis Mannetje Koek schrijft een boek 2: Martha

Enkele jaren geleden maakten de Ierse schrijfster Lorraine Francis en de Belgische illustrator Pieter Gaudesaboos samen het experimentele Mannetje Koek schrijft een boek, ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van uitgeverij Lannoo. Bij dat grote boek hoorde een kartonnen, koekvormig boekje voor peuters en kleuters. Rond het kleine koekje is nu een reeks gemaakt, opnieuw in koekvorm. Martha is de meest geslaagde titel.

Het titelpersonage is een bejaarde champignon. Op de kaft staat Martha afgebeeld met een looprekje, dat samen met haar grote bril en verschrompelde lipjes haar hoge leeftijd verraadt. Het boek begint met Martha's dood. Haar vrienden staan verzameld bij haar graf. Wanneer ze samen haar huis opruimen, halen ze herinneringen op aan hun overleden vriendin.

Mannetje Koek wil graag haar kookboek bijhouden. Het doet hem denken aan de keer dat hij ziek was en Martha kippennoedelsoep voor hem maakte. Blokje ijs wil graag de koelkast van Martha, want die heri…Lees verder

Martha de champignon trad al eventjes op in het eerste deeltje van Mannetje Koek schrijft een boek, wanneer ze samen met meneer Ei probeerde hun vrienden uit de kauwgomballenbel te redden. In dit tweede deel staat ze centraal, ook al is ze er niet meer.
‘Toen Martha stierf, waren haar vrienden heel verdrietig.’ Met deze zin opent het verhaal. Martha’s vrienden ruimen haar huis op en daarbij vinden ze allerlei voor hen bijzondere dingen. Mannetje Koek vindt het kookboek met het recept van kippennoedelsoep, de soep waarmee ze hem ooit verwende toen hij ziek was. Hij neemt het boek mee, als een dierbare herinnering. Blokje IJs wil de ijskast en vertelt hoe Martha hem daarmee redde op de allerwarmste dag van het jaar. Opa Waterman neemt de toverdoos mee, sheriff Suikerklont een Afrikaans masker (ook al maakt het hem een beetje bang) en een van de wortelbroertjes een mondharmonica. Door de verhalen van haar vrienden wordt duidelijk wat een fantastisch iemand Martha wel was, alt…Lees verder
Dit nieuwste boek over de vrienden van Mannetje Koek gaat over Martha. Zij is pas gestorven. Iedereen hield van Martha en heeft zijn eigen herinneringen, en wil graag iets tastbaars overhouden om aan haar terug te denken. Terwijl de vrienden haar huis opruimen, neemt de ene de koelkast mee, de andere haar kookboek en een derde een eng Afrikaans masker waarmee Martha hem van de hik afhielp. Het huis wordt leger. Daar worden ze verdrietig van. Dus vrolijken ze samen het huis weer op. Een herkenbaar verhaal over gemis. De personages zijn een koekje, een ijsblokje en een suikerklontje. Deze aparte keuze, gecombineerd met het gebruik van digitale illustraties in een veelheid van sobere, goed gecombineerde kleuren, creëert wat afstand. De gedetailleerde tekeningen zijn paginagroot met een witte achtergrond waarop de tekst goed te lezen is. Het einde had meer aandacht verdiend. De illustrator is een vakman die opnieuw een fraai boek aflevert. Toch kijken we uit naar vernieuwing in zijn werk…Lees verder

Martha

'Mannetje Koek schrijft een boek' kent nu zijn vervolg in een reeks boekjes met hardkartonnen kaft waarbij telkens een ander personage de hoofdrol speelt.
Martha is overleden en haar vrienden zijn heel verdrietig. Samen ruimen ze haar huisje op. Eén voor één vinden ze iets heel bijzonders dat speciale herinneringen oproept. Mannetje Koek vindt haar kookboek met een recept voor kippennoedelsoep, Blokje IJs wil haar koelkast wel en Opa Waterman haar toverdoos. Zo denken ze terug aan Martha en soms moeten ze een beetje huilen omdat ze er niet meer is. Haar huis is wel heel erg leeg. Zouden ze dat niet een beetje kunnen opvrolijken?
Een herkenbaar en toch origineel verhaal over sterven, verdriet en mooie herinneringen. Ondanks het thema is het verhaal helemaal niet zwaar beladen. Opnieuw een bijzonder aantrekkelijk boekje in koekvorm. Enkel de kaft is gekartonneerd; binnenin zitten stevige bladzijden. Schitterend geïllustreerd met speelse figuurtjes tegen een witte achtergrond…Lees verder

Over Pieter Gaudesaboos

Pieter Gaudesaboos (Brugge, 9 mei 1979) is een Belgische schrijver en illustrator van kinderboeken.

Leven

Gaudesaboos studeerde vrije grafiek, grafische digitale vormgeving en fotografie in Gent. Hij werkte een jaar deeltijds als leraar bij een kinderatelier en is medeoprichter van Tapis Plein, een productiehuis dat projecten opzet rond actueel en alledaags erfgoed in Brugge en daarbuiten. Sinds 2000 werkt hij als zelfstandig illustrator, auteur en vormgever.

Werk

Gaudesaboos debuteerde in 2003 met Roodlapje, een prentenboek waarin hij een inkijk probeert te geven in het hoofd van een kind. Het boek toont een wandeltocht door verschillende kleine kamers. Pas wanneer alle kamers gezien zijn, wordt beseft dat het meisje zich eenzaam voelt. Met Roodlapje zette hij zich op de kaart als vernieuwende kinderboekenmaker en krijgt er een Boekenpluim voor. Ook is het boek genomineerd voor …Lees verder op Wikipedia