Spaans
2666
Amsterdam: Meulenhoff, 2009
1070 p.
9789029084482 (hardback) 9789029085687 (paperback)

Alles is al onomkeerbaar verloren

De onlangs vertaalde roman 2666 van de Chileense auteur Roberto Bolaño werd in 2004, een jaar na Bolaño's overlijden, in Spanje uitgegeven. Bolaño toont zich hierin Cervantes, don Quichote en Sancho Panza in één persoon: een schrijver die het romangenre een onmiskenbaar eigen stempel geeft, een fanaticus die via lezen en schrijven de onvatbare werkelijkheid in een even onvatbare schriftuur voor zijn lezers openbreekt, een schelm en ironicus die zijn afstand tot de realiteit in een geheel eigen stijl openbaart.

Volgens Bolaño kan de literatuur in onze tijd geen oplossingen aanreiken, omdat de lineaire tijd ? die (bij Bolaño) van genesis naar apocalyps in het zoeken zelf wordt opgelost ? niet langer onze horizon is. Daardoor verandert Bolaño de opzet van de roman. Of radicaliseert hij het genre door het zoeken zowel inhoudelijk als vormelijk een nieuw leven in te blazen, daarbij geïnspireerd door voorgangers en aut…Lees verder
Vernieuwende roman in vijf afdelingen met als fysiek middelpunt de stad Santa Teresa in Noord-Mexico bij de Amerikaanse grens. We volgen experts in het werk van de obscure schrijver Archimboldi naar deze plaats (de schrijver zou zich daar ophouden), maken kennis met een universitair docent en zijn dochter Rosa en met een journalist die naar Santa Teresa toekomt en Rosa het leven redt. In het volgende deel staat het onderzoek centraal naar de honderden vrouwenmoorden die in die regio plaats vonden; en in het laatste deel, dat in Duitsland speelt, komen we veel te weten over Archimboldi. De Chileen Bolaño (1953-2004) is dé Spaanstalige schrijver van zijn generatie. Eerder schreef hij o.a. de bekroonde roman 'De wilde detectives' (ook verschenen als 'De woeste zoekers'). Dit postuum verschenen magnum opus laat je niet los: mooie, ontroerende, spannende en erotische passages wisselen elkaar af. Bolaños pakkende schrijfstijl doet aan Borges of Cortázar denken. Kortom; een ideaal boek voor…Lees verder

Over Roberto Bolaño

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Farisori

Roberto Bolaño Ávalos (Santiago (Chili), 28 april 1953 - Barcelona (Spanje), 15 juli 2003) was een Chileens schrijver en dichter.